Geef uw stem: onze kweeperentaart in de race voor Beste Kasteelrecept 2024

2024-02-16 12:35:00

Ons museum is genomineerd voor de landelijke kasteelprijs 2024! De Franeker kweeperentaart is de enige Friese inzending in de top-10. Publiek kan tot eind maart stemmen.

De jaarlijkse kasteelprijs van Stichting Dag van het Kasteel en de Vriendenloterij draait dit jaar om eten. Welk kasteel of welke buitenplaats heeft het lekkerste kasteelrecept? Museum Martena ontwikkelde een nieuw recept, gebaseerd op een 17e eeuws kweeperentaart. Samen met banketbakker Romke van der Meulen stak conservator Josse Pietersma de eeuwenoude taart in een nieuw jasje. Het recept viel bij de driekoppige jury goed in de smaak. TV-kok London Loy, culinair historica Manon Henzen en voorzitter Nathalie Verschuer complimenteerden het museum met de keuze van het recept: ‘Kweeperen zijn een prachtig product dat goed bij kastelen past.’ Het publiek kan tot eind maart stemmen. De winnaar krijgt naast de titel ‘Beste Kasteelrecept 2024’ een geldbedrag van tienduizend euro.

Vergeten smaak

Vroeger groeiden kweeperen veel op boerenerven, bij buitenplaatsen en in kasteeltuinen. Maar tegenwoordig is de kweepeer voor veel mensen een vergeten vrucht. Van der Meulen snapt dat wel: ‘kweeperen lijken op grote appels, maar ze zijn keihard. Voordat je ze kunt schillen moet je ze eerst stoven. Dat is voor veel mensen te veel werk.’ Van der Meulen vindt dat wel jammer. Hij noemt de kweepeer met zijn fruitige en aardse smaak een ‘bijzondere speler in het smaakpalet’. Samen met conservator Josse Pietersma heeft hij het oude recept een moderne ‘touch’ gegeven. Pietersma: ‘In het oorspronkelijke recept zitten ook ingrediënten die we nu niet graag meer gebruiken, zoals bijvoorbeeld merg. Daarnaast hebben we de afzonderlijke smaken in de taart wat meer naar voren gehaald.

Terras in de Martenatuin

Tegenwoordig groeien ook in de tuin van Museum Martena geen kweeperen meer. Maar als het aan Pietersma ligt, gaat dat veranderen: ‘Het past heel goed in onze tuin, een kweepeer als knipoog naar de vroegere kasteeltuin. Als Museum Martena wint, weten ze nu al wat ze met de tienduizend euro gaan doen: ‘We willen een terras aanleggen in de tuin. Bezoekers van het museum, wandelaars en bewoners uit de buurt kunnen dan in de zomer nóg meer van deze plek genieten’.

Friese stem

Directeur Manon Borst is enthousiast: “We zijn al druk bezig met campagne voeren. Stilletjes hopen we natuurlijk dat heel Fryslân op ons gaat stemmen. Want het is toch een geweldige boppeslach voor het museum en de stad, als bezoekers straks in de tuin kunnen genieten van een overheerlijk stukje kweeperentaart.”

Stem hier op de kweeperentaart van Museum Martena! (vergeet niet uw stem te bevestigen via e-mail)

Lees hier meer over het verhaal achter de kweeperentaart en bekijk het recept.